Az autó Írország legtöbb területén nem luxuscikk, vagy hobbi, hanem muszáj. A tömegközlekedés viszonylagos rendszertelensége, fejletlensége és pontatlansága miatt sokan kényszerülnek autóba olyanok is, akik amúgy önszántukból nem szívesen vezetnek. Ennek elég egyszerű a magyarázata, a vidéket ők teljesen belakják, farm farmot követ és a "B-utak" kusza hálója végeláthatatlan. Nyilvánvalóan nem éri meg egy busztársaságnak 2%-os kihasználtságú járatokat üzemeltetnie.
Te is hamarosan abban a szituációban találod magad, hogy négy kerékre KELL pattannod, ha dolgozni mennél, vagy csak megjárni a vidéket.
Az autóvásárlás Paddy-éknál sem egyszerű eset, mivel iszonyat mennyiségű elhanyagolt és eladó autó van az országban, erős átfedésben. Ökölszabályként elmondható, hogy egy 10 éves autó reális ára 800 és 1500 euró közt van, gyártmánytól gyakorlatilag függetlenül. Ebben az ársávban még találni menthető, vagy megbízható, de kopottas külsejű jószágokat is, drágább autóba viszont itt nem igazán érdemes pénzt fektetni, mert annyival nem kapsz többet a pénzedért, mint amennyit buksz rajta később.
Tehát az autó sokkal olcsóbbnak tűnik, mint otthon, de ennek okai is vannak:
-iszonyat költség a fenntartás (útadó, biztosítás, szerviz árak)
-esztétikailag korántsem olyan szépek az autók, mint megszokhattad otthon
-műszakilag is nagy az esélye belefutni egy romhalmazba
Költeni nem szeretnek a karbantartásra (sem), ellenben nem törődnek a külső megjelenés-belső tisztaság variációval sem. Az ajtót zokszó nélkül rányitják a 2010-es Bentley-re is. Ha valami elromlik, a lehető legolcsóbb alkatrészt, megoldást választják, ha kijavítják egyáltalán. Ezért fordul elő négy különböző gyártmányú kínai gumi, egy oldalon cserélt fékpofa, lengéscsillapító, már egy 4-5 éves autón is, sosem cserélt vezérműszíj, na meg hogy az extrák nem elhanyagolható százaléka nem működik - szintén gyártmánytól tök függetlenül.
Alapvetően mégis három dolog van, ami szükséges a forgalomban való részvételhez.
-Műszaki vizsga (NCT)
-Biztosítás (Insurance)
-Útadó (Road tax)
Ezek megléte roppant fontos, hiányuk (egyesével) ezer eurós nagyságrendű büntetéseket vonhat maga után, nem érdemes simliskedni. A szélvédőre belülről felragasztott kis zsebekben vagy köteles ezeknek az igazolásait tartani, ekkor kívülről jól látható minden érvényességi idő és adat, így az amúgy ritka közúti ellenőrzéseken pillanatokon belül túl is lehet lenni (ha mind érvényes).
Első itteni autónak kisebb köbcentiset érdemes választani, mert úgyis horror lesz a biztosítás, sokat lehet vele spórolni, na meg az útadón is. Nem véletlen, hogy 1.6-osnál nagyobb autó alig van az országban. (vagy 1.9 tdi-nél nagyobb). Az útadóról is külön írok majd később.
Paddy-ék rendszámai nagyon logikusak, első két szám az első forgalomba helyezés (gyártás) éve, utána egy vagy két betű a megye jelölése, végül az 1-6 szám a sorszáma.
Tehát: 99-SO-2310 rendszám jelentése: '99-es autó, Sligo-i forgalomba helyezés, méghozzá valószínűleg az első negyedév körül, mert csak négy számjegyű a sorszáma.
A "D", azaz Dublin-ban regisztrált autók általában a legjobb állapotúak, hiszen eleve több és jobb minőségű az épített út, autópálya, valamint igen kevés a farm arrafelé, ezeknek köszönhetően nem viselődik meg annyira a masina az évek során.
Hol keresgéljünk?
Érdemes a helyi Tesco, vagy nagyobb áruház üzenőfalán böngészni, aztán a napilapok hirdetéseiben is akadnak jó vételek. Elsősorban az öregebbek szoktak itt és így hirdetni. Aztán a másik verzió, hogy online keresgélsz. A http://cars.donedeal.ie/section/cars ami iszonyatosan dübörög, óránként 10-20 oldal új autó kerül fel, győzzed válogatni. A netes hirdetési oldalak között valószínűleg itt lehet a legjobb árakon verdát találni, a kínálat pedig roppant sokszínű, de ha valami nagyon jót látsz, nincs idő vacakolni, mert gyakran már 60-120 perc alatt gazdát cserélnek a finom, jóárasított falatok.
Fontosabb rövidítések jelentései a hirdetésekben:
ONO - or nearest offer - vagy a legközelebbi ajánlat
OVNO - or very nearest offer - vagy a leges legközelebbi ajánlat
OBO - or best offer - vagy a legjobb ajánlat
No offers - alku nélkül
breaking (for parts) - bontásra
p/x - part exchange - beszámítás lehetséges
p/x: try me - mid van, lehetséges, hogy beszámítom? :)
c/l - central locks - központi zár
e/w - electric windows - elektromos ablak
a/c - air condition - klíma
NCT'd til, NCT, MOT 07/11 - műszaki érvényes 2011 júliusáig
Tax'd til, Road tax 05/10 - útadó van rajta 2010 májusáig
Fontos megjegyezni, hogy NCT nélküli autót SOHA nem veszünk (ezek valós, itteni értéke 0 és 300 euró közt van, márkától függetlenül.). Ha ugyanis műszakilag megfelelő lenne a közúti közlekedésre, nem sajnálná azt a 50 eurós vizsgadíjat kifizetni a tulajdonosa, aki árulja az autót. Az estek 90%-ában arról van szó, hogy egy vagy több iszonyat költség vonzatú dolgot kéne kicserélni a verdán ahhoz, hogy egyáltalán át lehessen tolni a vizsgán. Ne higgye el senki, amikor ezt írják a hirdetésben: "NCT expired, but i can't see the point why it shouldn't pass again easily". Ha könnyen átmenne, NCT-vel együtt árulná, normális áron. BULLSHIT.
Viszont ha olyan látunk, hogy: "NCT failed on..." , az azt jelenti, hogy egy konkrét dolgon hasalt el a kocsi, amit dokumentáltak a vizsgaállomáson és csak azt kell kijavítani, viszont a tulajnak valószínűleg nincs már kedve/ideje/pénze foglalkozni a kérdéssel. Ebben még lehet fantázia, ha kísérletező alkat, vagy ezermester lélek vagy :)
Tehát ha van kiszemelt autó, ami tetszik, el kell menni és jó alaposan átnézni (lehetőleg vigyél magaddal olyat, aki ért is hozzá, több szem többet lát), ki kell próbálni (nem 500 méteren) és ellenőrizni kell, hogy a három disc megvan-e a szélvédőn. A biztosítás nem érdekes, mert amennyiben megveszed, azonnal kell kötnöd kell rá, ha vezetni akarod hazafelé. Telefonon és online is lehet biztosítást kötni, ezekről majd később külön mesélek, nem mindig olyan egyszerű, mint ahogyan gondolná az ember.
A külsővel nem érdemes sokat törődni, ha nincs durván nagy horpadás, vagy törés, akkor az szépnek számít, hozzászoksz majd a girbegurba karcos vacakokhoz, otthoni állapotot ne is keress :)
Az angol előélet sokszor nem előny, mert az ott a biztosító által leselejtezett ("write off") totálkáros autókat, vagy ugyanezeket, csak összefércelve három másikból (a' la Magyarország) és csillogóra festve halálos nyugalommal regisztrálják itt. Az óratekerés (clocking) is garantált, ha Angliából jött a kocsi. Viszont nagy általánosságban azért jobb esztétikai és műszaki állapotban vannak. Lehet rizikózni, de csak ha jó szakemberek segítenek benne. Egy apróság: az ír autó nem rozsdásodik, mivel az utakat a legutóbbi egy-két év kivételével nem sózták, de akkor is csak a legfőbb útvonalakon.
Vigyázni kell azonban a japán belpiacos holmikkal is, mert pl. a Toyota Yaris eredeti vietkong megfelelője a Toyota Vitz, de nem 100%-ban egyeznek meg és a biztosítás is drágább az import kis gépre, ezért mindig meg kell nézni a Log Book-on (forgalmi), minek van törzskönyvezve. 1.6 VTi Vtec Hondákat szoktak még sima 1.6-nak papírozni (a biztosítás miatt főleg), de nem tudom, hogy a fenében megy az át a műszaki vizsga emisszió mérésén. Az viszont tuti, hogy ha egy frissen importált kocsiról van szó, a japán állapot egyszerűen elképesztő. Karc és horpadás mentes tizenéves kocsik, alacsony valós futásteljesítménnyel és kifogástalan műszaki állapotban, minőségi alkatrészekkel szervizelve. Az áruk is ennek megfelelően magyar magasságokba emelkedhet, viszont szinte új autót kapsz a pénzedért. Ha vigyázol rá, az értéke is elég jól tartja magát.
Ha van, kérni kell az összes számlát és szerviz papírt, előző NCT-k eredményeit, sok minden kiderülhet belőle. "Service history" nélkül ne vegyünk autót, ha lehetséges, akad még másik húsz példány ugyanabból a típusból, ugyanannyiért. Ha nagyon alkalmi a vétel (bargain) és/vagy a szerelőnk is rábólintott, hogy műszakilag korrekt a vas, esetleg akkor érdemes megfontolni a homályos előéletű jószágot. 20 éves autókhoz is komoly olvasmány szokott járni, ha komoly a tulaj.
A végén pedig ne legyél szívbajos, itt pofátlanul kell alkudozni, ők is ezt csinálják. Ha pl. van egy autó 1100-ért kitéve, ne 1000 eurót ajánlj érte, hanem kapásból 750-et. Itt még divat a készpénzzel való zsarolás: "Na, jó, végső ajánlatom 800, készpénz, itt és most."
Első dolog legyen beszerezni egy magyar, vagy lengyel, cseh autószerelő ismerőst és az autón megcsinálni a szervizt. Az írek egyrészt abszolúte nem értenek hozzá, másrészt pofátlan árat fognak mondani mindenre. Ha valamiért nem megy/nem jól megy az autó, az ír szerelő 100%, hogy ezt fogja válaszolni: "head gasket gone, that'll be a grand (1000 euro) to fix." (hengerfejtömítés elszállt, 1000 lenne megcsinálni.), tök mindegy, hogy csak egy érzékelőről csúszott le a csatlakozó, vagy kilyukadt a dugattyú, mást nem ismernek. Motorcsere munkadíja: 800-1200 euró, ilyen árakkal riogatják az embereket. Ha nem tudja megfejteni a hibát, úgyis motort akar veled cseréltetni majd. Persze amíg szar van, veréb is van... Szóval ír szerelőt nem, nem, nem.
Érdemes úgy készülni, hogy egy kb. 1000 eurós autóra nagyjából 500-at kell szinte azonnal ráborítani, hogy nyugodt szívvel használhasd. Vezérműszíj és görgők, összes folyadék és szűrő, valamint gyertya csere indokolt lesz valószínűleg. Szerencsés esetben (ha az 1200-1500-as sávból választottál) a vezérmű cserélve volt, ezt mindig meg kell kérdezni. A fékeket és gumikat is ellenőrizni kell, ezeken is hajlamosak spórolni. Ezért nem baj, ha legalább egy őszinte állapotú, esetlegesen kicsit lepukkantabbnak tűnő járgányt veszel, mert tudod, hogy mire gatyába rázod, biztonságos és megbízható lesz, hiszen te magad cserélted, cseréltetted ki a főbb dolgokat. Persze megfelelően kedvező áron kell megvásárolni az őszinteségét :)
Ez a befektetés sosem fog eladáskor teljesen megtérülni, viszont sok kellemetlenségtől és szaladgálástól kíméled meg magad előre.
Happy motoring, mate! :)